Dette kommer noen ganger som en overraskelse på brudeparene siden reglene er en del anderledes på dette i Norge. Her hjemme kan vi betale det meste av mat og drikke i etterkant av gjennomført bryllup. Slik er det altså ikke når man feirer i utlandet. Da vi ikke er statsborgere i det aktuelle landet så må alt av hovedbooking være forhåndsbetalt. Man kan utvide bar-tid eller etterbestille noe av mat osv, men 99% betales i forkant.
Vi vet at noen synes dette er skummelt da man kanskje føler at man ikke får like mye rettigheter da, men det er jo også derfor dere bruker oss. Skulle noe ikke være slik dere forventer så skal vi selvsagt gå i front for å få løst dette. Dere bruker jo også oss for å være trygge på leveransene. Vi vet hvilke aktører som er seriøse, det seg være venter, catering, blomster, musikere, dekoratører, fotografer, transport eller annet. Våre leverandører har den kvaliteten vi forventer til et bryllup, og vi har stort sett aktører i de fleste bransjer og prisklasser. Når dere booker bryllup gjennom oss, prøver vi også å imøtekomme i hvilket tempo eller hvordan dere ønsker at betalingene skal foregå slik at dette også fungerer godt for dere. Siste betaling skal stort sett alltid være registrert på konto hos oss senest 14 dager før.
1 Comment
Toastmaster - en av de viktigste menneskene på deres bryllupsdag. Han skal hjelpe alle de som holder taler, hans kal holde god dialog med hovmesteren og kjøkkenet, samtidig som han selv skal få spist maten sin og holdt igjen på alkoholkonsumet. Nettopp fordi gjestene gjerne skal få lov å bare hygge seg når de kommer i bryllupet deres, så anbefaler vi at dere bruker en proff. Vi har 3 ulike toastmastere vi samarbeider med her, og 2 av dem kan brukes til flere roller. En av våre absolutte favoritter er Fredrik Østbye. Han er også trubadur & DJ. derfor får man altså 3 roller i 1 hvis man ønsker. Noe som selvsagt kostmessig er langt billigere enn egen toastmaster, trubadur og DJ.
En del blir fremdeles overrasket når vi nevner dette siden det ikke er like vanlig over alt med en proff. Men det finnes veldig mange fordeler ved dette. Den største fordelen er selvsagt at gjestene da kan få lov å kun være gjester. Den andre er at en proff vet også hvordan hans kal styre de ulike talerne. Han vil tildele riktig tid til hver og en, noe som er veldig avgjørende for at man holder middagen innenfor tiden i utlandet. Det er også langt lettere for en proff å gi begrensninger og retningslinjer til talerne, enn for en som kjenner de fleste gjestene. En proff vet også hva som fungerer som underholdning eller ikke, og han gir av seg selv til dere. Vår toastmaster følger heller ikke samme "spisetid" som resten av selskapet, noe som gjør at han spiser når han har tid, ikke når alle andre spiser. Og siden han er på jobb trenger han ikke å være med på hver skål med brudeparet som gjestene oppfordrer til. Vi vet at noen synes det er rart med en fremmed som toastmaster når vi først nevner det, men alle våre brudepar som har brukt Fredrik har vær uendelig takknemlig for dette etter bryllupet. Awesome picture from James Richardson www.jamesrichardson.es Dette er en rolle som skal fordeles deller leies inn, og den krever en nøye vurdering. Etterhvert har flere og flere brudepar gått for å leie inn en profesjonell toastmaster til sitt bryllup. Grunnen for dette er flere, men de viktigste er at man ikke vil legge "jobb" over på en av gjestene, og man ønsker kanskje en litt mer rutinert gjennomføring av middagen, samt presentasjonen av talere og annen info underveis i middagen.
Noen har også veldig taletrengte gjester som ikke nødvendigvis kjenner sin egen tid, ei heller hvor spennende talen på 45 minutter vil bli. Og da er det ofte lettere for en proff toastmaster å forklare og begrense talernes tid. Det siste man ønsker er at gjestene kjeder seg pga for lange og kjedsommelige taler. Tenk nøye gjennom hvem dere ønsker som toastmaster for bryllupet, og hvis dere er i tvil, hvorfor ikke se på våre 2 favoritt toastmastere. Fredrik Østbye er en del av vårt faste team, og kan bookes direkte via oss, men vi samarbeider også med Thomas Dahlberg i Bergen som går under www.toastmasteribergen.no. |
SkribentCecilie M. Lyngnes
Arkiv
March 2023
Kategorier
All
|