Mange brudepar bruker lang tid på å finne en fin gjestebok til bryllupsdagen sin. Den spesialbestilles fra USA, Australia e.l. Mange får den gravert og satt inn med eget monogram. For brudeparet er en gjestebok med masse hilsener en verdsatt gave å ha i etterkant av bryllupet.
Dessverre er også dette noe som fort kan bli glemt av gjestene hvis det ikke er noen som informerer om den, og sier ifra at den finnes. Det er mer enn en brud som har felt en tåre dagen derpå når de oppdager at gjesteboken har 1 hilsen og ikke 60 fra gjestene. Derfor ber vi dere som er forlovere og toastmastere om å huske på dette på bryllupsdagen. Ta den veldig gjerne fram til gjestene med en gang de ankommer lokalet/stedet hvor dere skal være. Lykke til.
1 Comment
Dette innlegget er et lite hjertesukk fra meg som planlegger. Det er mange som ønsker seg en planlegger, men veldig mange vet ikke helt hva vi gjør. Mange ser for seg hva vi gjør, men trenger en bedre oversikt. Stort sett er vi gode på å gi dere en oversikt når vi møtes, men vi får også fort en del motstand. Brudepar har ofte gjort seg en del tanker om hvordan de ønsker dagen(e) sin(e) skal se ut. Både med tanke på timeline, aktiviteter osv. Og ofte er det MYE innhold i bryllupsdagen som vi vet vil bli stress kontra hygge og kos. Når dere ansetter oss for å hjelpe dere så vil vi be dere: HØR på oss, LYTT til anbefalingene våre. De er basert på ting som er prøvd, hva som har fungert, og hva som IKKE fungerer, og mye erfaring fra ulike bryllupsfeiringer. Velger dere å gå utenfor alle våre anbefalinger, så kan ikke vi stå ansvarlig for utfallet av gjennomføringen, og da har dere fort brukt mye penger på oss som ikke får verdien de fortjener. Noen eksempler... Dagen før dagen: Ikke ha spritservering hvis dere står for drikke til gjestene under middagen denne dagen. Som brudepar bør dere prøve å komme dere i seng i grei tid, det kommer en dag imorgen. Bryllupsdagen: Ikke legg opp til å rekke en felles frokost eller lunsj med gjestene, dette vil bli et stresselement. Skal dere ha noen leker for at gjestene skal bli bedre kjent; La disse være frivillig Man trenger ikke solist, trubadur, band, DJ OG saxofonist. Heller 2 dyktige enn for mye av det gode. Ikke vær de som skal sørge for bordkort, blomster og menyer, dette delegeres til oss, venue eller noen vær dere hvis dere ønsker det. Sørg for å være foran skjema, og la noen andre styre klokken for dere. Barn i vielsen - dette er veldig hyggelig, men hvis barnet er mellom 2-4 år så kan det også bli veldig distraherende. Derfor er det smart å ha noen som er ansvarlig for barnet/barna som ikke er dere. Dette er noen av våre råd til dere, og de er basert på erfaring og de beste ønsker for dere. Bilde av: Yes I do Fotografia. https://yesido.net.pl Da er sesongen vår igang og vi har hatt våre første 2 visninger for bryllup i 2020. Dette er begge par som har booket og bekreftet bryllup med oss. Det ene paret hadde allerede bestemt seg for stedet, men ville se dette live for å lage planene videre. Det andre paret har en liten og intim gruppe og ville se noe på ulike muligheter. Når vi har visningsturer så setter vi av 1-2 dager med paret alt etter hvor mye de ønsker å se og få hjelp til. Vi pleier å leie bil når bryllupene skal være utenfor Barcelona, og da er det lettere å komme seg rundt og se på de ulike stedene. Brudepar 1 Første brudepar har en stor gruppe og blir mellom 80-90 gjester. De har leid en av våre store favoritevillaer utenfor Sitges. Denne villaen har 21 dobbeltrom, eget bankettlokale, BBQ område, og basseng med poolbar. Utover det finnes det en tennisbane, en appelsinhage og flere stuer i hovedhuset. Her er det alltid personale tilstedet og man bestiller catering utifra ønskene sine. Villaen er virkelig luksuriøs og unik med spansk-marokkansk stil, og likevel skandinavisk komfort. Paret var over seg av begeistring, og er nå klar for videre planlegging gjennom året. Brudepar 2:
Dette brudeparet er en liten gruppe på 9 voksne og 4 barn. De skal ha vielse i sjømannskirken i Barcelona sentrum, og deretter ha en nydelig feiring med et privat område på en av våre nydelige takterrasser i havnen av Barcelona. Etter 3 dager i Barcelona skal paret videre på en mine honeymoon til Sitges med hele gruppen. Dette kommer noen ganger som en overraskelse på brudeparene siden reglene er en del anderledes på dette i Norge. Her hjemme kan vi betale det meste av mat og drikke i etterkant av gjennomført bryllup. Slik er det altså ikke når man feirer i utlandet. Da vi ikke er statsborgere i det aktuelle landet så må alt av hovedbooking være forhåndsbetalt. Man kan utvide bar-tid eller etterbestille noe av mat osv, men 99% betales i forkant.
Vi vet at noen synes dette er skummelt da man kanskje føler at man ikke får like mye rettigheter da, men det er jo også derfor dere bruker oss. Skulle noe ikke være slik dere forventer så skal vi selvsagt gå i front for å få løst dette. Dere bruker jo også oss for å være trygge på leveransene. Vi vet hvilke aktører som er seriøse, det seg være venter, catering, blomster, musikere, dekoratører, fotografer, transport eller annet. Våre leverandører har den kvaliteten vi forventer til et bryllup, og vi har stort sett aktører i de fleste bransjer og prisklasser. Når dere booker bryllup gjennom oss, prøver vi også å imøtekomme i hvilket tempo eller hvordan dere ønsker at betalingene skal foregå slik at dette også fungerer godt for dere. Siste betaling skal stort sett alltid være registrert på konto hos oss senest 14 dager før. Toastmaster - en av de viktigste menneskene på deres bryllupsdag. Han skal hjelpe alle de som holder taler, hans kal holde god dialog med hovmesteren og kjøkkenet, samtidig som han selv skal få spist maten sin og holdt igjen på alkoholkonsumet. Nettopp fordi gjestene gjerne skal få lov å bare hygge seg når de kommer i bryllupet deres, så anbefaler vi at dere bruker en proff. Vi har 3 ulike toastmastere vi samarbeider med her, og 2 av dem kan brukes til flere roller. En av våre absolutte favoritter er Fredrik Østbye. Han er også trubadur & DJ. derfor får man altså 3 roller i 1 hvis man ønsker. Noe som selvsagt kostmessig er langt billigere enn egen toastmaster, trubadur og DJ.
En del blir fremdeles overrasket når vi nevner dette siden det ikke er like vanlig over alt med en proff. Men det finnes veldig mange fordeler ved dette. Den største fordelen er selvsagt at gjestene da kan få lov å kun være gjester. Den andre er at en proff vet også hvordan hans kal styre de ulike talerne. Han vil tildele riktig tid til hver og en, noe som er veldig avgjørende for at man holder middagen innenfor tiden i utlandet. Det er også langt lettere for en proff å gi begrensninger og retningslinjer til talerne, enn for en som kjenner de fleste gjestene. En proff vet også hva som fungerer som underholdning eller ikke, og han gir av seg selv til dere. Vår toastmaster følger heller ikke samme "spisetid" som resten av selskapet, noe som gjør at han spiser når han har tid, ikke når alle andre spiser. Og siden han er på jobb trenger han ikke å være med på hver skål med brudeparet som gjestene oppfordrer til. Vi vet at noen synes det er rart med en fremmed som toastmaster når vi først nevner det, men alle våre brudepar som har brukt Fredrik har vær uendelig takknemlig for dette etter bryllupet. Awesome picture from James Richardson www.jamesrichardson.es Dette er en rolle som skal fordeles deller leies inn, og den krever en nøye vurdering. Etterhvert har flere og flere brudepar gått for å leie inn en profesjonell toastmaster til sitt bryllup. Grunnen for dette er flere, men de viktigste er at man ikke vil legge "jobb" over på en av gjestene, og man ønsker kanskje en litt mer rutinert gjennomføring av middagen, samt presentasjonen av talere og annen info underveis i middagen.
Noen har også veldig taletrengte gjester som ikke nødvendigvis kjenner sin egen tid, ei heller hvor spennende talen på 45 minutter vil bli. Og da er det ofte lettere for en proff toastmaster å forklare og begrense talernes tid. Det siste man ønsker er at gjestene kjeder seg pga for lange og kjedsommelige taler. Tenk nøye gjennom hvem dere ønsker som toastmaster for bryllupet, og hvis dere er i tvil, hvorfor ikke se på våre 2 favoritt toastmastere. Fredrik Østbye er en del av vårt faste team, og kan bookes direkte via oss, men vi samarbeider også med Thomas Dahlberg i Bergen som går under www.toastmasteribergen.no. Dette er viktig for oss å informere godt om til våre brudepar. I Norge har vi kanskje ikke så mye tid til fingermat og cocktail før middagen, men til gjengjeld har vi en veldig lang middag. VELDIG lang. I Spania er de strenge på å holde på timeplanen som er satt i menyen. I Spania regner man 45min - 1,5 time med fingermat og drikke først, deretter middag på maks 2,5 time, deretter dans og åpen bar i 2-4 timer. Dette er tiden som er inkludert i menyene på våre steder. Noen steder er mer fleksible, men de store og mest populære stedene er strenge på dette. Når man ønsker å utvide tiden for middag må man regne med et tillegg på 20-30 euro pr. person for 1-2 timer utvidelse. Noen har også en fastsatt sum pr time utvidelse.
På grunn av dette er det viktig med en god toastmaster eller ordstyrer, slik at man klarer å holde seg til timeplanen for middagen. Stort sett er dette helt supert nettopp fordi middagen da ikke vil trekke ut i det vide og det brede, noe mange synes er utrolig slitsomt og kjedelig. For dere som da planlegger bryllup i Sør-Europa; Spør alltid om hvilken tid som er inkludret i menyen dere får tilbud om, denne kan nemlig være veldig annerledes enn hjemme. Da skal vi prøve å snakke litt om budsjett her.
100.000,- er veldig tydelig et magisk tall for veldig mange brudepar. Og det virker som det har vært det de siste 10 årene. DNB sin undersøkelse viser likevel at i gjennomsnitt bruker brudepar 60.000-, på bryllupet sitt. For oss er det et budsjett vi beundrer at man klarer å holde seg innafor. Som bryllupsplanlegger må vi bare være ærlige å si at hvis dere er mer enn 15 personer så klarer ikke vi å bistå dere med et budsjett på 60.000,- Nå tror vi heller ikke at de som har 60.000,- til et bryllup for 50-60 personer regner med å ha rom til en planlegger i budsjettet sitt. Sannheten er at selv i utlandet kommer man ikke langt med 100.000,-. Oftest fordi man glemmer de andre store kostnadene utover mat og drikke. Se her:
Listen er lang over kostnader man kanskje ikke regnet med eller tenkte på. Stedene vi jobber med er steder vi er stolt av, og steder vi er trygge på. Leverandørene våre er det samme, og da koster de også. Hos de fleste av stedene våre ligger bryllupsmenyen fra 1200,- og oppover mot 2000,- pr person. Her varierer det litt hva som er inkludert, men stort sett er det følgende:
Sannheten er at for et bryllup på 50+ personer i utlandet med "alt" inkludert så bør man regner 150-250.000,- alt etter størrelsen og ønsker for den store dagen. Nå må vi også si at: Dette er våre erfaringer, våre steder og våre tanker rundt et budsjett. Det betyr ikke at man ikke kan få til rimeligere alternativer uten planlegger, og ved å velge rimeligere steder, men da er ikke vi riktig firma å be om hjelp fra. Oh yes, her kommer det et innlegg som handler om en av våre mange kampsaker i bryllup. Fotograf, en ordentlig fotograf. Ikke mor sin venninne sin mann sin fetters datter. En som lever og ånder for jobben sin, en som er opptatt av å fange deres dag på den absolutt beste måten og som gir dere minner å holde fast ved i gode og onde dager.
Samtidig er dette veldig ofte den kostnaden som sjokkerer absolutt flest brudepar. Hvertfall når de begynner å sjekke opp hva de proffe og kjente bryllupsfotografene koster. I Norge ligger fotografene som er proffe og som lever av dette fra 25.000,- og oppover for full dag. det finnes selvsagt noen rimeligere også, men dette er en snittpris hvor det starter. Det varierer også ofte på hvor mange timer fotografene regner som full dag. Noen regner 8 timer, noen 10 timer, og noen 12 timer. Det ER verdt å investere i en god fotograf til bryllupsdagen sin. Vi kjenner til flere som har valgt å bruke noen de kjenner, og med stort sett kjedelig resultat. Bryllupsdagen er stort sett kun 1 dag i livet, og man får ingen øvelsedag for å sjekke bildene. Det er jo også slik at det kan være langt kjipere å skulle klage til noen man kjenner. Om man har anledning så anbefaler vi også at man vurderer video. Er det en ting vi selv angrer på at vi ikke tok oss råd til, så er det video. Med andre ord: Invester i en god fotograf, det vil du aldri angre på, og har du budsjett til video tar du det også! Bilder under er fra vårt nydelige bryllup utenfor Paris i september 2018, og det er tatt av Jon Sandbu som står bak maximilian foto www.maxfoto.no Ingen skal fortelle meg at kjolen ikke er viktig for en kommende brud. For brudekjolen er viktig, veldig viktig. Dog trenger ikke dette å bety at man kjøper den dyreste kjolen, men bruden skal føle seg vel, vakker og perfekt til sin dag, og derfor er den viktig. Når det er sagt så skal vi ta opp noen utfordringer og oppfordringer:
Prøve brudekjole i brudesalong for å finne stilen, for deretter å kjøpe på nettet. Vi er sterk motstander. Dvs, vi kan forstå dette, men da skal man også respektere regelen om å betale for prøvetimen sin, og man skal om mulig være ekstra hensynsfull når man prøver kjole i salong. Kjolene er ikke gitt gratis til salongen fra designeren, de er betalt for. Og de er der for at reelle kunder faktisk skal kjøpe kjole hos dem. Her synes vi også at man skal være ærlig med butikken. Kjøpe kjoler på nettet som er kopier av ekte design, dette er en ulovlig industri man ikke bør støtte. Dette er en kampsak vi virkelig brenner for. Jeg kjøpte selv min EKTE Mori Lee kjole hos Christiane Brudesalong i Sandvika, og ikke lenge etter bryllupet sendte noen meg en link til en nettside som tilbyr kjolen til 1/5 av prisen. Noe som jeg vet med sikkerhet ikke er mulig. Det som er ulovlig her er at siden bruker designeren sine egne bilder, de bruker ikke bilder av kjoler de faktisk har sydd. Om de ville sydd en modell som lignet, og hadde egne bilder av dette så ok. Men å stjele virkelige designere sine bilder er for meg uforskammet, og faktisk også ulovlig. Derfor oppfordrer vi våre bruder til å tenke seg om hvor, og fra hvilke nettsider de bestiller brudekjolen sin fra. Egne brudekolleksjoner på nettet. Nå er det faktisk slik at flere av de store nettsidene har laget egne kolleksjoner for brud,. og der kan man finne flere vakre alternativer til en kjempe fin pris. Hennes & Mauritz, Zalando, Nelly, Asos & revolve clothing er bare noen av de mange butikkene som har egne kolleksjoner til brud som faktisk også er veldig flotte. Kjolen på bildet under er fra nettsiden Revolve og koster i underkant av 3.700,- |
SkribentCecilie M. Lyngnes
Arkiv
March 2023
Kategorier
All
|